Durf je te onderscheiden,

Durf je te onderscheiden,

De drukkende markt staat voor een bestaande markt waarin vele spelers proberen een zo groot mogelijk aandeel hierin te verkrijgen. De producten of diensten zijn praktisch hetzelfde. Ze vullen dezelfde behoefte in en zijn niet onderscheidend van elkaar. Het berust op het concurreren op basis van vooral de prijs. Dit heeft tot gevolg dat de marges steeds lager worden door de moordende concurrentie. De concurrentie drukt de prijs naar beneden.
De vrije markt strategie beschrijft de kunst van je onderscheiden in de markt. De strategie van waarde vernieuwing. Van een bepaalde markt laad je iets weg en je voegt iets anders toe. Hierdoor heb je een heel ander product of dienst. Doordat het een nieuwe markt is, is er nog geen concurrentie en liggen de regels ook nog niet vast. De kosten worden beperkt doordat men bepaalde aspecten afstoot waar minder vraag naar is op de markt. De vrije markt is de beste markt om op te opereren. Daar liggen de meeste kansen. Maar voor deze markt is wel lef en creativiteit nodig. Je moet durven afwijken van de geijkte weg. Omdat het een nieuwe markt is moet je ook je marketing hierop aanpassen. Je zal veel meer voorlichting moeten geven over je nieuwe product.
Een voorbeeld van een bedrijf die de vrije markt strategie toepaste is Apple. Apple speelde met ITunes in op de behoefte van de client door het aanbieden van enkel nummers, in plaats van het hele album op cd. Deze nummers kan men digitaal opslaan en meenemen. Ze haalde bepaalde dingen weg van een product (de CD) en voegde wat anders toe (gedownloade nummers die je overal naartoe kan nemen).
Hoe onderscheid jij je als ondernemer?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet