Ondernemer zijn betekent dat je een heleboel verschillende rollen aanneemt.

Als ondernemer ben je:

  • Boekhouder
  • Verkoper
  • Manager
  • Human Resources

En nog zoveel meer…

 

Je neemt dus als ondernemer allerlei verschillende rollen aan, waar je misschien in eerste instantie helemaal niet over nagedacht hebt! En dat kan dan ook behoorlijk wat problemen geven gaandeweg.

Ik zie dat dan weer veel terug in mijn praktijk want de opmerkingen zoals “Ik ben geen verkoper” of “Ik ben geen manager”, die vliegen dan veelvuldig in de rondte. En dat is iets dat er ook echt voor zorgt dat doorgroeien niet lukt. Niks werkt meer belemmerend dan roepen dat je iets niet bent en dan toch die taak moet zien te vervullen.

Niet handig inderdaad. Dus dan is het noodzakelijk om die bottleneck echt te gaan aanpakken, om die belemmering, of misschien nog beter gezegd, die overtuiging weg te gaan halen zodat er wel weer groei mogelijk is.

 

Wat hier heel belangrijk in blijkt te zijn is echt de taal. In plaats van te blijven herhalen dat je iets niet bent is het belangrijk dit te gaan vervangen met de woorden dat je iets niet doet.

Dan maak je het onmogelijke toch weer mogelijk en kun je hier ook echt mee aan de slag. Het opent echt een deur waardoor ik dan met die bepaalde persoon een strategie kan gaan maken en een mooi plan. Dit is precies wat nodig is want dit is absoluut eigenaarschap en zonder eigenaarschap kom je er gewoonweg niet!

Dit geeft een hele duidelijke verandering in je onderneming en van stilstaan ga je absoluut over in actie.

 

Welke woorden herhaal jij steeds die jou belemmeren in je groei? Hoe vaak vertel jij jezelf dat je iets niet bent in plaats van dat je iets niet kunt? Ga er maar eens op letten!

Niet alleen belangrijk om te gaan groeien maar om ook te gaan leren in je onderneming, want elke verandering in jouw onderneming neemt ook met zich mee dat er verschillende nieuwe rollen ingevuld zullen moeten worden.

In het begin heb je misschien alleen te maken met de rol van verkoper, maar wanneer de groei doorzet zal je nog allerlei andere taken gaan krijgen en zul je misschien in de rol van manager moeten gaan stappen. Misschien komt dan ook het moment om anderen in te gaan huren, personeel aan te nemen? Dan zit je ineens met taken die bij de afdeling Human Resources horen.

 

Bij elke rol hoort een specifieke strategie en daar hoort ook weer een bepaald plan bij en door te zeggen dat je iets niet doet ga je ervoor zorgen dat je precies gaat uitzoeken hoe je het wel moet doen zodat je wel die rol gaat aannemen.